Deel 3 : Enano vs Mendoza & free Iguana - Reisverslag uit Santa Fe, Argentinië van Imreël van der Sloot - WaarBenJij.nu Deel 3 : Enano vs Mendoza & free Iguana - Reisverslag uit Santa Fe, Argentinië van Imreël van der Sloot - WaarBenJij.nu

Deel 3 : Enano vs Mendoza & free Iguana

Door: Imreël van der Sloot

Blijf op de hoogte en volg Imreël

28 Januari 2017 | Argentinië, Santa Fe

Dag lieve mensen!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Het is zo makkelijk om helemaal in het leven hier gesleurd te worden dat ik eigenlijk soms niet eens dacht aan een update. daarbij is mijn lieve vriendin Rianne hier ook een maand geweest en zijn we samen een weekje richting Mendoza getrokken.

Goed, nu jullie weten waarom ik zo lui was om geen update te plaatsen zal ik even het een en ander van de afgelopen tijd vertellen;)

Mendoza:
Samen met Rianne ben ik een week in Mendoza geweest. De eerste paar dagen zijn we in de stad zelf geweest en hebben we ons tegoed gedaan aan de heerlijke wijnen en een super leuke tour langs de verschillende wijngaarden in Maipu, een dorpje vlak bij Mendoza. Om het verblijf compleet te maken hebben we ook nog eens een dag paardgereden met als afsluiter een asado met de hele groep die mee was. Het was echt ontzettend mooi, vlak bij Mendoza reden we te paard richting de bergen en later weer terug. wel was het een beetje mega toeristisch en ik voelde me even een beetje verwend naar aan de andere kant was het ook wel weer lekker genieten.
Na Mendoza zijn via Uspallata naar Bareal gegaan. In Uspallata hebben we mountain bikes gehuurd en zijn een stuk gaan fietsen richting de uitkijk wat 3 km omhoog richting de bergen was. Nou dat hebben we geweten na die fietstocht. Het fietsen zelf ging me prima af maar blijkbaar had ik me niet goed ingesmeerd want in de avond waren mijn benen flink rood geworden:P
Ons laatste dagje hebben we in Bareal doorgebracht, een super mooi klein dorpje waar nu, in het hoogseizoen zelfs heerlijk rustig was. Hier hebben we geraft, ja ja echt mega vet! er gaat niks boven een sprong in een rivier met flinke stroming en dan zorgen dat je weer op tijd bij de boot bent voordat je te ver afdwaalt.
Op de terugweg hebben we nog in een super lekker all you can eat vega restaurant in San Juan onze buikjes vol gegeten en de volgende ochtend kwamen we na de busreis aan in Santa Fe waar we weer richting mijn appartement gingen.

Free Iguana:
Eenmaal terug op het stage bedrijf viel ik gelijk met mijn neus in de boter! De eerste eieren van de Iguana (Argentijnse zwart witte teju) waren uitgekomen en het onderzoek kon dus vervolgd worden. Man man man wat een werk wel zeg, ongeveer 100 kleine beestjes waar je eerst bloed van af moet nemen dan markeren en vervolgens nog meten en wegen. En ik mocht natuurlijk bloed afnemen terwijl ik het eigenlijk helemaal niet zo heb met de naalden. Ik heb uiteraard veel foto's gemaakt en deze kunnen jullie dan ook op jullie dooie gemakje bekijken.
Het ging me allemaal vrij goed af en daardoor ben ik nu verantwoordelijk voor de laatste beestjes die nog niet geboren zijn.

Dat was dan een onderzoek maar natuurlijk laten we het niet daarbij voor 1 week, nee we pakken de grote Iguanas ook gewoon mee. Dit was echter wel een stukje pittiger. Het bloed afnemen was wel wat makkelijker maar die beesten hebben behoorlijk wat spierkracht en de uitwerpselen ruiken ook niet altijd even lekker.
Het ging om 74 dieren die we eerst uit de hokken moesten halen en vervolgens ook moesten wegen, ,eten en bloed afnemen. Door dit klusje waren we woensdag gewoon tot negen uur in de avond aan het werk. Heerlijk!

Vrijdag toen we alles een beetje voor elkaar hadden wilde ik natuurlijk de beesten vrij laten in de natuur omdat met de afname van het bloed het onderzoek ook tot een eind kwam. Ik dus in overleg met mijn stage begeleider en ja hoor we mochten ze vrij gaan laten!
Maandag zouden we toch het veld in gaan voor de eieren van de Caiman latirostris en daar in de buurt konden we de Iguanas ook vrij laten. De weg er heen was echt super heftig, aangezien we de beesten binnen in de pick-up mee moesten nemen zodat ze niet dood gingen door de warmte. Natuurlijk is dat goed, maar wat een gigantische stank zeg, niet te harden in de auto. Uiteindelijk bij het vrijlaten kreeg ik zo een ontzettend voldaan en goed gevoel dat het de hele rit in de stank dubbel en dwars waard was!

Tijdens de trip hebben we ook camera vallen neergezet bij een nest van een kaaiman en ik ben speciaal voor Eddy Even veel opzoek geweest naar slangen. Helaas heeft het niet mogen baten maar ik beloof dat ik niet opgeef en probeer om foto's te maken van slangen hier. Ik heb er namelijk al wel twee gezien, helaas beide vanuit de auto op een plek waar we niet konden stoppen.

Dat was hem weer mensen!
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en ik zal proberen om snel weer een update te geven!

Groetjes,

Imreël

  • 28 Januari 2017 - 17:53

    Kisana :

    Superleuk Enano! Echt leuk om te lezen!
    Ben benieuwd naar de foto's. Gelukkig was het ritje in de stank het wel waard!
    Lijkt me zo mooi om die beestjes weer in het wild los te laten :)
    Goed gedaan! Ik kijk uit naar de volgende update!
    Zet 'm op en xxx.
    Kisana

  • 28 Januari 2017 - 18:41

    Jolande:

    Geweldig leuk verslag zeg! En prachtige foto's. Wat een gepriegel om die kleine beestjes bloed af te nemen en wat een indrukwekkende ervaringen allemaal! Moet inderdaad heerlijk gevoel zijn om ze daarna in de vrije natuur los te laten.
    Zet 'm op verder! Un beso grande!

  • 28 Januari 2017 - 18:41

    Jolande:

    Geweldig leuk verslag zeg! En prachtige foto's. Wat een gepriegel om die kleine beestjes bloed af te nemen en wat een indrukwekkende ervaringen allemaal! Moet inderdaad heerlijk gevoel zijn om ze daarna in de vrije natuur los te laten.
    Zet 'm op verder! Un beso grande!

  • 28 Januari 2017 - 18:41

    Jolande:

    Geweldig leuk verslag zeg! En prachtige foto's. Wat een gepriegel om die kleine beestjes bloed af te nemen en wat een indrukwekkende ervaringen allemaal! Moet inderdaad heerlijk gevoel zijn om ze daarna in de vrije natuur los te laten.
    Zet 'm op verder! Un beso grande!

  • 28 Januari 2017 - 18:42

    Jolande:

    Ehm.... Iets te vaak op Reactie plaatsen geklikt..

  • 28 Januari 2017 - 18:46

    Rianne:

    Mooi beschreven enano! :) ik heb heel veel zin om straks weer even langs te komen op je stage :) !

  • 29 Januari 2017 - 13:07

    Vitzli:

    Vet leuk verlaag Enano!!
    Aa ik zag me al helemaal voor me hoe het was om ze vrij te laten lijkt me ook inderdaad zo'n enorme voldoening geven!
    En haha als je op de fiets zit heb je nooit door dat verband

  • 29 Januari 2017 - 14:01

    Eddy:

    Wat een leuk verslag weer en mooi dat je ook meer van Argentinië bezoekt. Ik heb in 2000 ook een keer een rafting-tocht gemaakt, zal eens nazoeken of dat ook in de regio was waar jij ook bent wezen raften. Je project met de Teju's is heel interessant. Wellicht kun je daar een (kort) artikel over schrijven in het Zonderlands voor de varanen-vereniging? Mooi zo dat je op zoek blijft naar slangen. Ik neem aan dat je wel al veel schildpadden hebt gezien? Nog veel plezier, ik kijk al uit naar je volgende post!

  • 05 Februari 2017 - 22:00

    Peim:

    Leuke verslagen Nano! geniet van je top werk, matecitos, asados en fernet! :) liefs Peim

  • 06 Februari 2017 - 20:59

    Jorn:

    Hey Immi, leuk om te lezen! Ook goed om te horen dat je het zo naar je In hebt. Veel plezier nog en Enjoy! Groetjes Jorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Imreël

Het gebeurt dit jaar echt! Ik ga stage lopen in Argentinië bij een zoölogisch onderzoekscentrum in Santa Fé. Ik studeer Eco & Wildlife op het MBO Helicon in Apeldoorn en zit in het 2e jaar van de opleiding. Veel plezier met het lezen en kijken van mijn reisdagboek!

Actief sinds 10 Dec. 2016
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 14480

Voorgaande reizen:

12 December 2016 - 18 Maart 2016

Stage in Santa Fé

Landen bezocht: